Maritim sikring
ㅤ
EU-kommissionen har netop fremsat et forslag til forordning om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter. Man tilstræber at opnå enighed om forslaget i løbet af efteråret 2003.
Med forslaget vil IMO’s regler blive til fællesskabsret. Forslaget begrænser sig dog ikke til IMO’s regler, men går videre, idet Kommissionen foreslår også at lade visse former for indenlandsk transport være omfattet af reglerne om maritim sikring.
Ændringerne vil blive indsat i havneloven og have udgangspunkt i den Internationale Søfartsorganisations (IMO) regelsæt. Disse regler er opdelt i tre dele, og kan allerede nu læses her på hjemmesiden. Det drejer sig om:
- Nye regler i SOLAS konventionen (den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv til søs), der er bindende.
- Et nyt regelsæt i ISPS-koden (international skibs og havnefacilitets sikkerheds kode)
hvor del A er bindende, mens del B alene er vejledende.
For havnene findes de væsentligste regler i SOLAS’ kapitel XI-2, Regulation 2, 10, 11 og 12. De væsentligste regler i ISPS koden findes under punkterne: 3, 5, 14, 15, 16, 17 og 18.
Endvidere kan man her på siden finde den orientering som trafikministeren i november måned 2002 oversendte til Folketingets Trafikudvalg vedrørende reglerne om maritim sikring. Det skal understreges, at det endelig indhold af reglerne ikke var kendt på daværende tidspunkt.