Transeuropæiske transportnet (TEN-T) og Connecting Europe Facility (CEF)
Etableringen af velfungerende, grænseoverskridende transportnet har siden etableringen af det indre marked udgjort en vigtig del af EU-politikken. Arbejdet foregår i rammerne af det transeuropæiske transportnet (TEN-T), som definerer den vigtigste europæiske infrastruktur. Ved hjælp af en række fælleseuropæiske krav og standarder til infrastrukturen fremmer programmet den grænseoverskridende mobilitet og styrker dermed det indre marked og den fri bevægelighed for varer og arbejdskraft.
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er en EU-politik, der retter sig mod implementering og udvikling af et sammenhængende europæisk netværk af veje, jernbanelinjer, indre vandveje, søtransportruter, havne, lufthavne og jernbaneterminaler.
Connecting Europe Facility (CEF) er et program for infrastrukturinvesteringer på europæisk plan. CEF’s målsætning er blandt andet at udvikle og modernisere de transeuropæiske net inden for transport, energi og den digitale sektor.
EU fremmer udbygningen af transportinfrastruktur på TEN-T via støttetildelinger fra CEF.
I EU’s budgetperiode for 2021-2027 har Connecting Europe Facility (CEF) et budget til transport-infrastruktur på 25,8 mia. EUR (192 mia. kr.).
Ansøgningsbetingelser
En betingelse for at kunne søge om støtte fra Connecting Europe Facility er, at ansøgningen indgives af den medlemsstat, hvor projektet finder sted, og medlemsstaten kan selv definere, hvilke betingelser der lægges til grund.
Ansøgninger, hvor en aftale og underskrift fra Transportministeriet, vurderes på baggrund af følgende kriterier:
- Projektet skal være inden for ansøgningsrundens prioriteter og opfylde Kommissionens krav og retningslinjer.
- Projektet skal bidrage til en effektiv udnyttelse af budgettet for Connecting Europe Facility i forhold til de transportpolitiske mål i TEN-T forordningen og CEF forordningen.
- Ansøgningen skal have en passende kvalitet, dvs. være gennemarbejdet.
- Hvis Kommissionen kræver særlige foranalyser gennemført, skal ansøgeren udføre disse og fremsende disse til vurderingen.
Alle ansøgere bedes udarbejde en projektbeskrivelse, som forholder sig til projektets indhold og formål. Derudover bør ansøgeren forholde sig til ansøgningsrundens relevante prioriteter og aktiviteter, projektets baggrund og formål, estimerede omkostninger og forventede finansieringsmodel.
Der vedlægges en skabelon, som ansøgerne kan tage udgangspunkt i.
Den endelige projektbeskrivelse bedes sendt til Transportministeriet til Kristoffer Bang Refberg og til Trafikstyrelsen til Henrik Tornblad via de anførte kontaktoplysninger (til højre).
Ansøgningsrunder
- CEF-ansøgningsrunde 2024: Europa-Kommissionen afsætter 2,5 mia. EUR til støtte af europæiske transportinfrastrukturprojekter
- CEF-ansøgningsrunde for infrastrukturprojekter med fokus på alternative drivmidler
- CEF-ansøgningsrunde for infrastrukturprojekter med fokus på alternative drivmidler
- Ny EU-ansøgningsrunde for civile-militære infrastrukturprojekter
Retsgrundlaget og yderligere information
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1153 af 7. juli 2021 om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1316/2013 og (EU) nr. 283/2014
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1315/2013 af 11. december 2013 om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet og om ophævelse af afgørelse nr. 661/2010/EU
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1316/2013 af 11. december 2013 om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten, om ændring af forordning (EU) nr. 913/2010 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 680/2007 og (EF) nr. 67/2010
- Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 275/2014 af 7. januar 2014 om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1316/2013 om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten
- Erklæring fra Kommissionen (2014/C 80/03)
- Meddelelse fra Kommissionen – Etablering af hovedtransportnettet: hovednetkorridorer og Connecting Europe-faciliteten
Kontakt
Kristoffer Bang Refberg
Transportministeriet
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
kbr@trm.dk
Henrik Tornblad
Trafikstyrelsen
Kontor for Plan og Klima
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
htor@tbst.dk