Banegods i Danmark – med relation til Femern Bælt
ㅤ
Jernbanegodset i Danmark kan grundlæggende opdeles i følgende tre geografisk relaterede kategorier:
- Nationalt gods, hvor såvel start- som slutpunkt ligger inden for Danmarks grænser
- Internationalt gods, hvor enten start - eller slutpunkt ligger i Danmark
- Transitgods, hvor både start - og slutpunkt ligger uden for Danmark
Dette lille notat vil derfor søge at klarlægge dagens godsmængder på bane, herunder deres fordeling på national, international og transittrafik, samt i det omfang det er muligt, på de geografiske ”ophængningspunkter” i Danmark. Allerede her skal det dog gøres klart, at godsstatistikken for jernbane ikke giver mulighed for en korrekt geografisk angivelse af godsstrømmenes start- og slutpunkt, hvorfor det i det følgende arbejde har været nødvendigt at gøre en række antagelser suppleret med eksterne kilder for at få dannet et så konsistent billede som muligt.
Konklusionen på analysen er, at det udgangspunkt der er anvendt i Femern Bælt prognoserne for antallet af godstog, der i 2001 er relevante for Femern Bælt, vurderes at være korrekt.