Samfundsøkonomisk vurdering af en fast forbindelse over Femern Bælt
Cowi-rapport med bidrag fra Danmarks Transportforskning
Realrenten er en af de centrale antagelser i de finansielle konsekvensbereg-ninger vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt. Nedenfor redegøres nærmere for realrentebegrebet og de anvendte forudsætninger i analyserne af Femern Bælt forbindelsen.
Den samfundsøkonomiske vurdering består i en samlet afvejning af gevinster og omkostninger ved etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt. Denne afvejning danner grundlag for en vurdering af, om den faste forbindelse samlet set er en økonomisk gevinst for samfundet. Der er i rapporten blevet lavet beregninger på forskellige anlægstekniske løsninger samt en analyse af hvilke landanlæg der er nødvendige at etablere i Tyskland og Danmark både i tilfældet med og uden etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Analysen viser, at ved en broløsning med 4 vejbaner og 2 jernbanespor vil projektet være en økonomisk overskudsforretning for det danske samfund. Nettonutidsværdien, som angiver den økonomiske værdi forbindelsen alt i alt genererer i dens levetid, er opgjort til ca. 4,5 mia. kr. Det skal ses i forhold til en tommelfingerregel om at ethvert projekt med en nettonutidsværdi over 0 er en samfundsøkonomisk gevinst. Den interne rente, som angiver det årlige samfundsøkonomiske afkast af investeringen, er på knap 7% p.a., hvilket er højere end det normale krav til afkast af offentlige investeringer på 6% p.a.
Gevinsterne ved en fast forbindelse over Femern Bælt opnås primært gennem sparet rejsetid for passagererne og sparede omkostninger for godstogene. De væsentligste omkostninger ved en fast forbindelse er anlægsomkostningerne. Hertil kommer omkostningerne til drift og vedligehold af selve forbindelsen og desuden omkostningerne til de opgraderinger af både vej- og jernbaneinfrastruktur der er nødvendige for at den øgede trafikmængde kan kanaliseres effektivt og sikkert over forbindelsen.