Gå til hovedindhold
Publikation

Koncernfælles IT-strategi

1. apr. 2002

Indhold

    Trafikministeriets koncern har ikke tidligere haft et etableret samarbejde inde for IT-området. Der har således ikke været fastlagt overordnede rammer for den enkelte institutions IT-udvikling m.m. Hertil kommer at der ikke er etableret datakommunikationslinier mellem ministeriets forskellige institutioner.

    Den overordnede IT-strategi tager sit udgangspunkt i, at de enkelte institutioner indtil nu selvstændigt har udviklet IT-leverancesystemer. Tilblivelsen af denne første overordnede IT-strategi har således igangsat et samarbejde ministeriets IT-afdelinger i mellem. Der er således etableret en IT-chef erfa-gruppe.

    Det må imidlertid forventes, at et nærmere samarbejde på tværs af institutionerne vil være hensigtsmæssigt fremover, ikke mindst i lyset af EU’s og regeringens planer om en omfattende satsning på informationsteknologi. En satsning der vil kræve såvel betydelige investeringer i IT, som ændringer i organisation og arbejdsgange. Herudover vil fællesindkøb kræve et tæt samarbejde mellem ministeriets institutioner.

    Vision for hele ministerområdet inkl. samtlige styrelser:
    Trafikministeriet vil være kendt for at udnytte IT aktivt til at yde en høj grad af service til:

    • borgerne
    • virksomhederne
    • Folketinget
    • ministeren
    • andre offentlige forvaltninger
    • den interne administration.

    Samtidig vil Trafikministeriet være blandt de bedste til at udnytte digital forvaltning til effektivisering af interne forretningsgange og reduktion af omkostninger.

    Herudover skal IT understøtte og medvirke til at effektivisere institutionernes kerneopgaver nu og fremover.