Gå til hovedindhold
Nyhed

Enighed om videre proces for den grønne indenrigsrute

Regeringen, SF og Enhedslisten er enige om at sætte udbud af en grøn indenrigsrute i gang med så stor en andel grønt flybrændstof i tanken på de enkelte fly, som det er muligt.

11. mar. 2025
Kig ud af vinduet fra et fly i luften. Udsigten viser et udsnit af flyets vinge, nogle skyer og en vindmøllepark i havet nedenunder.

Foto: Jan Eliassen/Naviair

Indhold

    I 2023 indgik Regeringen, SF og Enhedslisten aftalen Grøn luftfart i Danmark. Med aftalen er der bl.a. afsat midler til at oprette en grøn indenrigsrute i 2025 og gøre al indenrigsluftfart grøn i 2030. Parterne blev med aftalen enige om, at fly på indenrigsruten fysisk skal flyve på grønne drivmidler (dråbe-til-dråbe), hvilket betyder, at det enkelte fly kan fylde 100 procent grønt brændstof i tanken. 

    Det er i dag kun tilladt at anvende en brændstofblanding med maksimalt 50 procent grønt flybrændstof – SAF – i det enkelte fly, da den internationale certificering af 100 procent SAF endnu lader vente på sig. 

    Parterne er derfor enige om at sende den grønne rute i udbud med så meget iblanding som muligt, men fordelt på flere fly for at opnå den samme klimaeffekt.

    Udbuddet løber i første omgang til og med 2026 med option på forlængelse til 2027. Herefter vil der afholdes et nyt udbud gældende for årene til og med 2029, hvor der stilles krav om anvendelse af 100 procent grønne drivmidler, hvis den internationale certificering af SAF er på plads. Samtidig er parterne enige om, at udgangspunktet for det næste udbud så vidt muligt og inden for rammerne af EU-retten er skærpede bæredygtighedskrav med fokus på e-fuels eller elektriske fly, så udbuddet prioriterer disse frem for biobaseret SAF, hvis de eksisterer på markedet. 

    Fakta om grønt flybrændstof (SAF)

    Det er branchestandarder, som regulerer den kemiske sammensætning af flybrændstof. Det er er i regi af den amerikanske standardiseringsorganisation, ASTM, at certificeringen af SAF til den civile luftfart, herunder certificeringen af 100 pct. SAF, sker. Certificeringerne er globale og sker af sikkerhedsmæssige hensyn. I dag er det certificeret at anvende brændstofblandinger med op til 50 pct. SAF. 

    Kontakt til ordførerne:

    Socialdemokratiet: 
    Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78 

    Venstre: 
    Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28

    Moderaterne: 
    Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29

    Socialistisk Folkeparti:
    Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 61 62 52 63

    Enhedslisten:
    Leila Stockmarr, leila.stockmarr@ft.dk, 61 62 33 64

    Kontakt transportminister Thomas Danielsen via Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14

    Kontakt klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard via ministeriets pressetelefon: 41 72 38 05