Virksomhedsordning giver bedre adgang til lange lastbiler på motorvejene
Transportminister Thomas Danielsen lancerer en virksomhedsordning for vognmænd, der ønsker at køre med dobbelttrailere på danske motorveje. Med den nye ordning kan transportvirksomheder via selvfinansiering køre med ekstra lange lastbiler på stort set hele motorvejsnettet.
Dobbelttrailere har været lovlige på en begrænset del af det danske motorvejsnet siden 1. januar 2024. For at flere vognmænd kan få gavn af de lange lastbiler, indfører transportministeren nu en virksomhedsordning, hvor man selv kan finansierer den nødvendige adgang.
- De lange lastbiler stiller krav til vejene og deres indretning. Med den nye virksomhedsordning får transportvirksomhederne mulighed for selv at betale for at koble sig til motorvejsnettet, så der kan komme flere dobbelttrailere på vejene. Det er et godt tiltag for den grønne omstilling, det afhjælper trængslen, og det er en fordel for transportbranchen, der kan fragte mere på færre biler, siger transportminister Thomas Danielsen.
Virksomhedsordningen lanceres for at muliggøre en hurtigere udbygning af dobbelttrailervejnettet og høste flere potentialer ved effektiv godskørsel. Der åbnes for ansøgninger fra 1. november 2024, hvor ansøgere betaler et administrationsgebyr på 50.000 kroner, der går til Vejdirektoratets behandling af ansøgningen. I forbindelse med den enkelte ansøgning skal det afklares, hvad det kræver at tilpasse vejnettet fra ansøgerens virksomhed til motorvejsnettet. Efterfølgende skal ansøgeren i samarbejde med den relevante kommune beslutte at gennemføre tilpasningen af vejnettet, hvor ansøgeren afholder udgiften.
Virksomhedsordningen åbner for, at der kan køre dobbelttrailere på stort set hele motorvejsnettet. Der vil være enkelte undtagelser, hvor de eksisterende motorvejsanlæg kun med meget store omkostninger kan gøres tilgængelige for dobbelttrailere.
Ansøgninger vil blive behandlet i den rækkefølge de modtages i Vejdirektoratet. Vejdirektoratet vil i løbet af efteråret udarbejde vejledninger til ansøgere og kommuner, der ønsker at blive tilkoblet dobbelttrailervejnettet.
Fakta
Dobbelttrailere er op til 34 meter lange og vejer op til 72 ton.
En ”klassisk” lastbil er op til 18,75 meter lang og vejer 56 ton.
Modulvogntog er op til 25,25 meter lange og vejer op til 60 ton.
Den 1. januar 2024 trådte forsøgsordningen med dobbelttrailere i kraft. Forsøgsordningen dækker motorvejsstrækningen mellem Aarhus og Høje Taastrup.