Gå til hovedindhold
Nyhed

Nye tiltag forbedrer mobiliteten i landdistrikterne

Kørekort til 17-årige og midler til kollektiv transport skal give unge bedre muligheder for at komme rundt.

22. aug. 2024
En enkelt bil kommer kørende om efteråret.på en landevej i landlige omgivelser

Foto: Vejdirektoratet

Indhold

    For unge i landdistrikterne er det ofte en udfordring at komme til deres uddannelsessted. Det gælder ikke mindst erhvervsuddannelserne, hvor halvdelen af ansøgerne har over 45 minutter i transporttid. Derfor vil regeringen nu tillade 17-årige at køre bil i dagtimerne.

    - Uden for de store byer er bilen den klart mest fleksible løsning. I dag kan man få kørekort som 17-årig og køre med ledsager, og nu tillader vi, at 17-årige også må køre selv i dagtimerne, så de kan passe studier og læreplads. Det vil gøre en stor forskel for de unge, som ikke længere er afhængige af deres forældre, siger transportminister Thomas Danielsen.

    Initiativet med kørekort til 17-årige vil fremme mobiliteten blandt unge ved at tillade, at de kører uden ledsager mellem klokken 5 og klokken 20. Om natten skal der stadig være ledsager, og samtidig bliver der indført en de facto nultolerance for alkohol for de helt unge bilister. 

    De nye regler kræver en lovændring og vil forventeligt kunne træde i kraft i sommeren 2025.

    Udover kørekort til 17-årige afsættes der over en fireårig periode i alt 70 millioner kroner til en håndsrækning til den kollektive transport uden for de store byer. Initiativerne kommer fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark, og bidrager til et mere fleksibelt kollektivt trafiksystem i landdistrikterne. Pengene går til frivilligbusser og bus på bestilling, som skal give landdistrikterne en mere fleksibel busbetjening.

    - Der er brug for at tænke nyt for at skabe bedre mobilitet uden for de større byer. Ekspertudvalget er godt i gang med arbejdet, og allerede nu sætter vi gang i nogle af de gode forslag, udvalget er kommet med. Vi vil helt konkret afprøve frivilligbusser og fleksible busser, der kommer, når man skal bruge dem, siger transportminister Thomas Danielsen.

    Frivilligbusser kan være minibusser, der stilles til rådighed for lokalsamfund, således, at beboere selv kan stå for og tilbyde mobilitetstilbud til lokale.

    Bus på bestilling kører, når den bliver bestilt af en borger. Bussen kører mellem konkrete stoppesteder i stedet for en planlagt rute, som en traditionel rutebus. 

    Fakta

    • En opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at der blandt ansøgerne til erhvervsuddannelserne er 48 procent, som har mere end 45 minutters transporttid til det uddannelsessted, som er ønsket som 1. prioritet.
    • For Stx er det tilsvarende tal 12 procent.
    • Vejdirektoratet anslår, at forslaget på baggrund af et overordnet skøn vil øge trafikarbejdet (antallet af kørte kilometer) for 17-årige med 151 millioner kørte kilometer årligt, hvoraf langt den største effekt ses uden for de større byer (i dag er trafikarbejdet for 17-årige i bil med ledsager ca. 35 millioner kilometer årligt).
    • Lignende ordninger findes i Storbritannien og Østrig, hvor der også tillades kørekort og kørsel uden ledsager fra 17 år. I Sverige og Norge er der mulighed for privat øvelseskørsel fra 16 år (øvelseskørsel med ledsager før erhvervelse af et kørekort), mens aldersgrænsen for at erhverve kørekort er 18 år.
    • Vejdirektoratet vurderer, at det er ca. 90 procent af trafikken, der afvikles i tidsintervallet mellem klokken 5 og klokken 20.

    Læs hele udspillet hos By-, Land- og Kirkeministeriet