Gå til hovedindhold
Nyhed

Bornholmeranalysen

Med aftale om infrastrukturplan 2035 indgået den 28. juni 2021 mellem den daværende regering (S), V, DF, SF, RV, EL, KF, LA og ALT er det aftalt, at der udarbejdes en analyse af trafikbetjeningen af Bornholm (i daglig tale "Bornholmeranalysen").

16. okt. 2023
Express1 på vej ud ad havnen i Rønne

Foto: Molslinjen

Indhold

    Med aftale den 7. september 2021 i forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm (S), V, K, DF, SF er det aftalt, at Bornholmeranalysen lægges sammen med færgekontraktens midtvejsevaluering. Analysen er udarbejdet af Trafikstyrelsen.

    Bornholmeranalysen bidrager med en bred status for trafikbetjeningen af Bornholm og vurderer den nuværende kapacitet i forhold til behov til, fra og på Bornholm i fremtiden. Bornholmeranalysen fokuserer også på denne grønne omstilling og kommer med anbefalinger til, hvordan trafikbetjeningen kan udføres endnu grønnere.

    Analysen viser, at der er god kapacitet på passagerer – især med den nuværende ordning, hvor Ekspres 1 er sagt ind sammen med Ekspres 5. Selvom der ikke er akut mangel på godskapacitet, så viser analysen, at der ikke er langt til grænsen. Derfor er vil der fortsat være stor opmærksomhed på betjeningen.

    Transportminister Thomas Danielsen:

    - Færgerne er livslinjen for Bornholm. Vi er meget opmærksomme på, at det er vigtigt at følge udviklingen tæt. Vi har også allerede både set på ”bløde” tiltag for at udnytte kapaciteten endnu bedre og også muligheden for at indsætte ekstra godskapacitet eventuelt med Povl Anker. Derfor er det også positivt, at Bornholmeranalysen viser, at kapaciteten er tilstrækkelig for passagerer. På gods er der også stadig kapacitet, og i forligskredsen, der dækker stort set hele Folketinget, er vi enige om, at der på nuværende tidspunkt ikke er behov for at indsætte mere godskapacitet mellem Rønne og Køge. 

    Læs analysen her