Styrket cykelsamarbejde med kommuner og regioner skal øge hverdagscyklingen
Nye cykelsamarbejdsaftaler skal sikre, at ambitionerne om flere cykelture bliver indfriet.
Traditionelt har danskerne altid været glade for at cykle. Den danske cykelinfrastruktur er veludbygget i forhold til mange andre lande, og der har fra både statens og kommunernes side i årevis været fokus på at etablere cykelstier, forbedre trafiksikkerheden og sætte fokus på cyklens fordele. Men samtidig falder antallet af cyklede ture desværre, og det er en fælles opgave at fastholde den danske førerposition.
- Cykling er godt for sundheden og klimaet. Og så gør det også en kæmpe forskel for trængslen på vejene, når vi cykler i stedet for at køre bil. Danmark er en stærk cykelnation. Men desværre ser vi et fald i særligt børn og unge, der cykler. Derfor skal vi have vendt udviklingen. For at sætte skub i cykelinteressen indgår vi nu samarbejdsaftaler, der skal sikre, at vi får både målsætninger og erfaringer i en stribe danske kommuner. Jeg ser frem til at følge arbejdet og udbrede gode løsninger til resten af landet, siger transportminister Trine Bramsen.
Cykelsamarbejdsaftalerne skal følge samme spor som transportministerens klimasamarbejdsaftaler med kommuner og regioner. Ministeren vil efter sommerferien invitere alle kommuner til at tiltræde samarbejdsaftalerne med en redegørelse og ambitioner for, hvordan cykling kan fremmes i den enkelte kommune eller region. I cykelsamarbejdsaftalerne forpligter ministeren sig til at arbejde for at fjerne eventuelle lovgivningsmæssige forhindringer og målrette investeringer i cyklisme der, hvor det gør mest muligt gavn.
Fakta:
Danmark er et af de lande i Europa, hvor der cykles allermest, men antallet af både cyklede ture og cyklede kilometer falder.
Siden 2014 har flere stillet cyklen væk, dog med et opsving under coronanedlukningerne.
Fra 2009 til 2018 blev der fra statens side afsat cirka 2 milliarder kroner til investeringer i cyklisme, og med Infrastrukturplan 2035 blev der afsat yderligere 3 milliarder kroner til at fremme cyklismen. Derudover kommer kommunernes egne investeringer. Men på trods af milliardinvesteringer i cyklisme, køres der mindre på cykel nu end de sidste 10 år.