Gå til hovedindhold
Nyhed

Nyt lovforslag skal bane vejen for flere ladestandere

I dag skal regeringens såkaldte AFI-lovforslag behandles i Folketinget. Lovforslaget skal gøre det lettere at bruge el-bilen, både når man skal finde ladepunkter på turen, og når man skal oplade sin bil over længere tid.

10. feb. 2022
Ladestandere ved motorvej

Indhold

    For hver måned skyder flere ladestandere op overalt i Danmark. Det sker oftest på kommercielle vilkår, og derfor vil man som el-bilejer ofte opleve, at det for eksempel er ved tankstationer og lignende, at man kan få ladet sin bil.

    - Vi ved, at transportsektoren vil stå for cirka 30 procent af CO2-udledningen herhjemme i 2030, og at vejtransporten vil forårsage størstedelen af den. Det er derfor, el-bilen bliver en afgørende nøgle i den grønne omstilling, og hvorfor det er tilsvarende vigtigt, at vores ladeinfrastruktur i de her år vokser og dermed bliver mere tilgængelig overalt i hele landet; for det bliver en af forudsætningerne for at nå målsætningen om en million grønne biler i 2030 og også for målet om 70-procents reduktion af vores samlede CO2 i 2030. Det er derfor, det her lovforslag er så vigtigt, siger transportminister Trine Bramsen.

    Hovedformålet med den nye lovgivning er at sikre langsigtede og ordnede rammer for indretningen af ladestandermarkedet. Det indebærer, at hele processen vedrørende opladning af el-biler skal være mere åbent og mere gennemskueligt. Der bliver derfor stillet krav i forslaget om, hvordan man skal kunne betale for opladningen, og at man nemt skal kunne finde ud af, hvad opladningen koster, så man kan sammenligne priserne hos de forskellige operatører.

    Samtidig skal kommuner og regioner have mulighed for at yde medfinansiering af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur på deres egne arealer. Det betyder, at der i blandt andet landets yderområder nu også kan komme et marked for at opsætte ladestandere.

    Endelig vil AFI-lovforslaget medvirke til at sikre, at der bliver flere ladestandere for de bilejere, som ikke har mulighed for at have en ladestander hjemme i garagen.

    Med de tre faktorer i lovforslaget vil det ved vedtagelse i Folketinget blive den første sektorlovgivning af ladestanderområdet i Danmark.

    - Den grønne omstilling kræver, at vi finder løsninger, der hjælper borgerne med at ændre deres hverdag og vaner. Det må ikke blive besværligt at bidrage til udviklingen. Vi skal snarere sikre, at det bliver endnu lettere for endnu flere at bidrage, og det kan vi blandt andet gøre, hvis vi får sat skub i ladestandermarkedet, som forslaget her vil medvirke til, forklarer ministeren.

    Det forventes, at lovforslaget ved vedtagelse træder i kraft den 1. april 2022.