Ny aftale om den videre vej frem for Signalprogrammet

Forligskredsen har taget stilling til den videre vej frem for Signalprogrammet. Forligskredsen har besluttet ikke at immunisere de gamle signaler på strækningen mellem Roskilde og Holbæk samt ikke at etablere et midlertidigt sikringsanlæg ved Køge Nord Station.

Det gamle signalsystem på jernbanen
Foto: Banedanmark/Tao Lytzen

05. juni 2020

Forligskredsen bag Signalprogrammet (Regeringen, V, DF, RV, SF, K og LA) har besluttet, at de gamle signaler på strækningen Roskilde-Holbæk ikke skal immuniseres. Immuniseringen fravælges blandt andet for at undgå en række negative konsekvenser for jernbanen, hvis behovet for de afgørende og kritiske validatorer viser sig større end forudsat.

Forligskredsen har desuden besluttet, at der ikke skal etableres et midlertidigt sikringsanlæg i gammel signalteknologi ved Køge Nord Station. Det har vist sig muligt at fremrykke ibrugtagningen af nyt signalsystem på den nye bane København-Ringsted med et år til ultimo 2022 (køreplansskiftet 2022/2023). Herved bliver et midlertidigt sikringsanlæg i gammel signalteknologi ved Køge Nord Station overflødigt.

Endelig har forligskredsen besluttet at se nærmere på muligheder og perspektiver i, at kritiske jernbanefaglige kompetencer, som har central betydning for gennemførelsen af baneprojekter, ansættes direkte af Banedanmark.

Læs mere om beslutningerne her

pdf

Præsentation for forligskredsen fra den 20. maj 2020

0,59 MB Download