Der er nu indgået en aftale mellem EU og Storbritannien – også på transportområdet
EU og Storbritannien har indgået en aftale på forhandlerniveau om, hvordan det fremtidige forhold skal se ud. Aftalen vil finde midlertidig anvendelse fra natten mellem den 31. december 2020 og 1. januar 2021 og dækker også transportområdet.
Natten mellem den 31. december 2020 og den 1. januar 2021 udløber den overgangsperiode, som har sikret, at Storbritannien fortsat var omfattet af størstedelen af EU’s regler, siden Storbritannien trådte ud af EU den 31. januar 2020. Den 24. december 2020 blev der indgået en aftale på forhandlerniveau om, hvordan det fremtidige forhold skal se ud.
Selv med en aftale vil det dog kunne betyde ændringer på transportområdet.
- Vores gode samarbejde med Storbritannien skal også fungere efter Brexit, og derfor er det meget positivt, at det lykkedes at nå frem til et forhandlingsresultat i 11. time. Med aftalen er der fundet en rimelig balance, der sikrer fortsat frihandel mellem EU og Storbritannien uden told og kvoter på vores varer. Trods aftalen vil der dog være ændringer på transportområdet. Vi har gennem hele forløbet været i tæt dialog med transportbranchen, og hvis der opstår spørgsmål, vil der være bemanding fra den 4. januar i begge de relevante styrelser, som hurtigt og effektivt kan hjælpe, siger transportminister Benny Engelbrecht.
På vejtransportområdet giver aftalen en fuld liberaliseret adgang til at udføre klassisk international transport mellem Storbritannien og et EU-medlemsland, en begrænset adgang til at udføre tredjelandstransport mellem to EU-medlemslande samt en begrænset adgang til godscabotage. Virksomhederne vil fortsat skulle overholde de regler, som sikrer fair konkurrence, også dem som blev vedtaget med Vejpakken. Fx stilles der krav om, at regler om udstationering og køre- og hviletid finder anvendelse, og herunder indgår bl.a. forbuddet mod 45 timers hvil i køretøjet i aftalen og forpligtelsen om ”return to home” for chauffører.
På luftfartsområdet vil du fortsat kunne flyve til og fra Storbritannien. For luftfartsselskaber vil det være muligt at udføre 1.-4. frihedsgrad, og der er sikret en vis operationel fleksibilitet for EU’s og Storbritanniens luftfartsselskaber, fx tillades visse former for code sharing (fælles rutenummer) samt visse former for leasing af fly. Også på luftfartsområdet skal virksomhederne fortsat skulle overholde regler om fair konkurrence.
Hvis du står i en situation, hvor du er i tvivl om, hvad det kommer til at betyde for din rejse til Storbritannien eller for din virksomhed, står Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Færdselsstyrelsen klar til at besvare dine henvendelser fra den 4. januar 2021.
Du kan også finde yderligere information og vejledning på styrelsernes hjemmesider.
Kontakt til styrelserne
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen – brexit@tbst.dk
Færdselsstyrelsen – brexit@fstyr.dk