Bred politisk opbakning til en ny jernbane over Vestfyn

En ny lov giver transportministeren den juridiske bemyndigelse til at anlægge en ny jernbane over Vestfyn. Det har et bredt flertal i Folketinget i dag givet deres opbakning til.

Foto af togskinner
Foto: René Strandbygaard

21. november 2019

Regeringens lovforslag, som bemyndiger transportministeren til at anlægge en ny elektrificeret jernbane med dertil hørende anlæg over Vestfyn fra Odense Vest til Kauslunde, var i dag til afstemning i Folketingssalen. Der var bred politisk opbakning til forslaget. Den nye jernbane bliver ca. 35 km lang og vil have ét jernbanespor i hver retning.

- Den nye jernbane over Vestfyn betyder, at vi foretager en markant opgradering af jernbanen, som udover at øge kapaciteten betragteligt, også vil give kortere rejsetid for passagererne. Jeg er derfor meget glad for, at vi med Folketingets opbakning til lovforslaget, kommer skridtet videre mod at anlægge jernbanen, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Anlæg af den nye bane over Vestfyn vil kunne blive påbegyndt i 2023, hvis regeringen får opbakning til sit finanslovsforslag.

Den nye jernbane vil reducere rejsetiden for persontog, idet den er fire kilometer kortere end den eksisterende jernbane, og fordi den giver mulighed for at køre med op til 250 km/t. Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane over Vestfyn, og dermed giver den bedre mulighed for afvikling af især regional persontogstrafik på strækningen, ligesom den giver mere robusthed i togsystemet ved sporarbejde m.v.