Gå til hovedindhold

Debat: Tog og bus er fremtidens kollektive transport. Men der skal mere til

Bragt i Jyllands-Posten.

13. jun. 2024

Indhold

    Af Thomas Danelsen Transportminister, (V) Thomas Jensen, transportordfører (S), Peter Juel-Jensen, transportordfører (V), Peter Have, transportordfører (M)

    Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har netop afleveret sin første delrapport med analyser af den kollektive transport og idéer til at binde landet bedre sammen.

    Rapporten viser med al tydelighed, at der er behov for at tænke nyt, i forhold til hvordan man løser transportopgaven i de forskellige egne af landet.

    Udvalget har set på, hvordan situationen ser ud for brugerne af den kollektive transport i de forskellige egne af landet i dag. Vi ved godt, at der er forskelle på land og by, når det kommer til den kollektive transport. At byboer bliver irriterede, når de missede bussen, og der er mere end fem minutter til den næste - og at de små samfund i yderområderne i mange år har set busserne bliver færre og behovet for en bil større.

    Rapporten sætter tal på. Vi kan se, at 180.000 danskere ikke har adgang til en station eller et stoppested inden for en afstand på lidt under 3 km fra deres hjem. Samtidig er nogle af de steder, hvor serviceniveauet er lavest, også er de steder, hvor den kollektive transport er dyrest at drive.

    I Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne mener vi, at uanset hvor du bor i Danmark, så skal du kunne komme til lægen, i skole og passe et arbejde uden at have en bil og kørekort. Og vi må være ærlige og sige, at der er dele af Danmark, hvor det er mere besværligt, end rimeligt er. Flere steder i landet kan vi ligeud sagt ikke være den kollektive transport bekendt.

    Det er der ikke en let eller enkelt løsning på, og hvis der var, så havde vi gjort det for længst - uanset regeringsfarven, men med rapporten tegner der sig en klar overordnet retning.For det første skal der være et effektivt og stabilt hovednet af busser og tog, der understøtter mobiliteten mellem land og by-.For det andet skal der være adgang til det net for dem, der bor i hver en lille by, når de har brug for det. Her kommer ekspertudvalget også med en række idéer. Alt fra elcykler, løbehjul - og man kunne måske tilføje el-scootere - til frivilligbusser eller tilkaldebusser, hvor man bestiller sin tur, når der er brug for den.

    Udvalget peger også på gevinsterne ved at udnytte store potentiale, der ligger i at udnytte pladsen i de mange private biler, der kører halvtomme rundt. Det kan være løsninger som delebiler og bedre muligheder for at køre hinanden. I dag sidder der i gennemsnit 1,06 person i hver bil i myldretiden og kun lidt mere på andre tidspunkter af døgnet. Når der holder 100 biler på gymnasiets parkeringsplads, så kunne det jo være en tanke, at de biler havde transporteret 300-400 elever og ikke kun 106. Vi kan allerede se, at flere trafikselskaber afprøver nye løsninger. Det private marked er også i fuld gang med at skabe mere mobilitet med ny teknologi.

    Og så er der også det store, brede frivillige Danmark, der finder løsninger. Fælles for de mange nye løsninger er, at man desværre ofte støder ind i mange stive regler og politisk vanetænkning. Det vil vi gerne gøre op med, og når ekspertudvalget afleverer den endelige rapport med konkrete anbefalinger, vil vi være klar til at tage imod med et åbent sind.

    Vi er enige om, at vi skal sætte en reel ny kurs. Rapporten viser os, at der er helt grundlæggende udfordringer.

    Billedligt talt kan man sige, at når huset slår revner, så er det ikke nok bare at male vinduerne.

    Vores mål er at lave en solid renovering med et bredt flertal i Folketinget, så den kollektive transport er noget, vi kan regne med i alle dele af landet.