Sådan får vi færre blomsterbuketter i vejkanten

DEBAT: Bag blomsterbuketterne i grøftekanterne gemmer sig en uhyggelig rute af trafikulykker. Blandt andet skal regeringens udspil om vanvidskørsel og indførslen af klip i kørekortet ved håndholdt mobiltelefon fjerne buketterne, skriver transportministeren.

Altinget.dk

04. marts 2020

Af Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Der ligger fra tid til anden små blomsterbuketter i grøftekanter og rabatter. Flere steder er der også levende lys og måske et billede eller en tegning.

Vi har en meget fin måde at ære de døde og tilskadekomne i trafikken på herhjemme, men bag de smukke, respektfulde tanker gemmer der sig en uhyggelig rute af trafikulykker, som sætter sorte pletter på vores danmarkskort. Det er ikke en tur igennem Danmark, jeg vil anbefale eller for den sags skyld lade gå ubemærket hen; for antallet af blomsterbuketter skal reduceres.

Det er et privilegium, at vi lever i et land, hvor vi let kan skifte mellem cykel, bil, bus, tog, metro, løbehjul, løbesko eller lastbiler og varevogne for den sags skyld, men med den mangfoldige palet af transportmuligheder, vi omgiver os med, følger også et meget stort personligt ansvar for at overholde de gældende love og regler på området. Buketterne taler dog deres tydelige sprog: Vi tager ikke vores ansvar alvorligt nok.

Stigning i antal dræbte i trafikken
I 2019 mistede 205 mennesker livet i trafikulykker i Danmark. Det er en stigning i forhold til året før, og det bekymrer mig, hvis det er udtryk for, at vi er blevet dårligere til at færdes i og passe på hinanden i trafikken. For én ting er vores egen adfærd.

Det er mindst lige så vigtigt at vise hensyn over for de øvrige trafikanter og igennem vores gode opførsel vise andre, hvordan man bør færdes i trafikken.

Vi er hinandens bedste ambassadører derude på veje, stier, broer og skinner, men de 205 menneskeliv viser, at det ansvar bliver svigtet. Dagligt. I hele landet.

Det er en kerneprioritet for mig som transportminister, at vi sikrer varige forbedringer, som kan øge trygheden og sikkerheden i trafikken.

Jeg holder møder med Folketingets partier, interessenter og eksperter, deltager i konferencer og sætter mig grundigt ind i eksisterende materiale om trafiksikkerhed for at lytte, lære og blive inspireret af, hvordan vi og andre griber udfordringen an.

Lavere hastighedsgrænser i byerne
Jeg har senest deltaget i en FN-konference i Stockholm om netop trafiksikkerhed, og det giver stof til eftertanke, når jeg mødes med kollegaer på verdensplan og taler om, hvordan vi opfører os i trafikken.

Jeg håber at blive lige så beriget, når jeg mødes med branchen, lokal- og folketingspolitikere og andre interessenter til en større eksperthøring, hvor vi skal drøfte mulighederne for at lette kommunernes adgang til at fastsætte lavere hastighedsgrænser i byerne.

Det kan nemlig vise sig at være afgørende i forhold til at reducere antallet af trafikdræbte.

Af samme årsag er jeg også meget tilfreds med, at mange bilister har ændret deres adfærd, når de kører bil. Siden vi indførte, at det også koster et klip i kørekortet, når man anvender håndholdt mobiltelefon under kørslen, så svarer syv af ti i en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, at de har lagt mobilen til side, når de sidder bag rattet.

Udspil om vanvidskørsel
Det er blandt andet den adfærdsændring, der skal til, hvis vi skal have fjernet buketterne i grøftekanterne.

Vi håber at opleve tilsvarende positive resultater af det udspil, som regeringen for nylig præsenterede om vanvidskørsel; for det er utilgiveligt, at der er bilister her i landet, der ikke alene sætter deres eget, men også andres liv på spil ved at køre over 200 kilometer i timen på motorvejen eller dobbelt så hurtigt i byerne, som det er tilladt.

Straffen skal skærpes, bilerne skal fjernes fra vejene, og vi skal med al tydelighed vise, at vi ikke vil acceptere den uansvarlige opførsel på vores veje.

Færre blomsterbuketter
Jeg ville ønske, at jeg kunne fjerne alle blomsterbuketterne langs det danske vejnet, men det kan jeg ikke. Jeg vil dog arbejde målrettet for, at vi nu og i de kommende år på tværs af partifarver, kommunegrænser, fagligheder og generationer igen vil tage trafiksikkerheden alvorlig; særligt når vi ved, at for høj hastighed, kørsel i påvirket tilstand og uopmærksomhed i trafikken ofte er årsagen til dødsulykker.

Det er oplagte områder, vi kan sætte ind, hvis vi skal opleve et fald i antallet af ulykker – og så vi igen får et trafikbillede, hvor blomsterbuketter i grøftekanter, rabatter og vejsider er et sjældent syn.