JERNBANE: Jeg vil ikke holde nattog tilbage ved grænsen

Politiken
quote

Vores førsteprioritet må være at få genskabt tilliden til den hårdt prøvede danske jernbane.

06. september 2019

Af Benny Engelbrecht, transportminister (S)

JEG HUSKER tydeligt, hvor spændende det var at køre i nattog som barn; at sove og vågne op i et andet land, mens dag er blevet til nat, og morgenen har bragt os et nyt sted hen.

Nye oplevelser, nye indtryk. Nye minder.

Jeg havde en god tur dengang fra Danmark til Norge, og jeg er sikker på, at mange andre nattogsrejsende også tænker tilbage på deres ture med et smil på læben.

Smilet falmer dog lidt, når jeg læser Enhedslistens transportordfører Henning Hyllesteds reaktion på en artikel her i avisen om samme emne. Mine udtalelser i forbindelse med den artikel er måske blevet skarpvinklet, da jeg jo er positivt indstillet overfor nattog via Danmark til resten af Europa, og det er beklageligt, at det har givet anledning til, at Henning Hyllested er fløjet til tasterne For jeg er enig med transportordføreren i, at interessen for at genoplive nattogstrafikken er et positivt udtryk for, at man ønsker at udvide mulighederne for at bruge den kollektive trafik. Det er prisværdigt i en tid, hvor vi har brug for at se på nye muligheder og initiativer i forhold til den grønne omstilling. Det er blandt andet derfor, jeg med interesse følger med i de undersøgelser, der foregår i Sverige om netop nattog.

Og selv om jeg ikke kender detaljerne i DSB's drøftelser med de østrigske statsbaner, ÖBB, om muligheden for at indføre nattog, så synes jeg også, det er positivt, hvis de to selskaber kan finde fælles fodslag for et samarbejde.

Hvis Sverige beslutter at indføre nattog, så vil jeg ikke stå ved den første og bedste perron og tvinge folk ud af toget med soveposen under armen. De svenske nattog skal have mulighed for at bruge vores skinner, og passagerer i Danmark skal også have mulighed for at køre med nattoget videre ud i Europa.

MEN SOM DET ser ud nu, vil et dansk indkøb af nattog både blive dyrt for danske skatteborgere og falde oven i den enorme udfordring, de danske jernbaner har med elektrificering, signalsystem og nye tog. Vores førsteprioritet må være at få genskabt tilliden til den hårdt prøvede danske jernbane.

Og så bare for at gøre det helt klart til sidst: Jeg synes virkelig godt om at genoplive nattog, men det er bare mere realiserbart, hvis vi i Danmark kan samarbejde med udenlandske togoperatører, som allerede har eller som planlægger at indkøbe nattog.

Det vil jeg til enhver tid gå konstruktivt ind i.