En vej væk fra social dumping

Jyllands-Posten

30. december 2019

Af Benny Engelbrecht, transportminister (S), Søren Gade, MEP (V), Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører (V), Marianne Vind, MEP (S)

I denne måned kom en nyhed, som man bør løfte armene højt i vejret for. En foreløbig politisk aftale mellem institutionerne om EU's vejpakke faldt på plads efter lange, hårde forhandlinger. Der er tale om en pakke, man kun kan glæde sig over, hvis man går op i ordentlige løn-og arbejdsforhold på vejene.

For resultatet af arbejdet, der faktisk har været i gang siden 2017, vil betyde, at der fremover vil være langt mere ensrettede regler for chauffører i EU. Kort fortalt sikrer vejpakken bedre vilkår for chaufførerne og et værn mod social dumping.

I dag kan en chauffør fra udlandet køre sin lastbil til Danmark med varer og derefter køre rundt herhjemme og udføre arbejde. Det kalder man cabotage. Med vejpakken begrænser vi udenlandske lastbilers systematiske cabotagekørsel og det dårlige arbejdsmiljø, det medfører for mange chauffører.

Samtidig slår vi fast, at chauffører skal behandles som udstationerede arbejdstagere, når de udfører cabotage. Det betyder, at de skal aflønnes efter vilkårene i det land, de arbejder i fra første dag. Vi sikrer dermed endelig Europas chauffører samme løn for samme arbejde på samme sted. Kort sagt - kører du i Danmark, lønnes du dansk.

Gennem årene har vi set flere tilfælde, hvor chauffører har levet under kummerlige forhold på månedslange ture gennem Europa.

Fremover skal chauffører regelmæssigt kunne vende tilbage til deres hjemland, og når de er ude på Europas landeveje, forpligtes arbejdsgiveren til at sørge for overnatning til lange hvil uden for køretøjet.

På den måde sætter vi en effektiv stopper for nomadekørsel.

Det er en dansk sejr, at vi kan bruge EU-systemet til at styrke arbejdsvilkårene for Europas chauffører, bekæmpe social dumping og sikre fair konkurrence for danske vognmænd. Vi har i årevis kæmpet for, at vejpakken skulle blive til virkelighed. Ordentlige løn-og arbejdsvilkår skal ikke kun være en selvfølge inden for Danmarks grænser. Det hører hele Europa til.

Og nu ser forløbet heldigvis ud til at få en lykkelig slutning, når vejpakken formentlig formelt godkendes i alle institutionerne.